FAQ Royal Dutch Apartments
HUREN
Huurvoorwaarden
Hieronder vind je de belangrijkste criteria om in aanmerking te komen voor een appartement in Royal Dutch Apartments:
- Jouw bruto maandinkomen (incl. vakantiegeld, structurele toeslagen en bonussen etc.) dient minimaal 3x de basishuur te bedragen. Bij tweeverdieners dient het gezamenlijke bruto maandinkomen (incl. vakantiegeld, structurele toeslagen en bonussen etc.) 4x de basishuur te bedragen.
- Er dient een Arbeidsovereenkomst aangeleverd te worden
- In geval van ZZP-ers en overige ondernemers zal men minimaal 1 jaar geregistreerd moeten zijn bij de KvK. Daarnaast zal een recente winst- of verliesrekening van minimaal één volledig boekjaar getoond kunnen worden.
- Voor gepensioneerde gelden dezelfde inkomenseisen waarbij de jaaropgave als bewijsdocument zal dienen
- Je mag geen betalingsachterstand hebben bij een eerdere verhuurder of hypotheekverstrekker. Op basis hiervan kan de toewijzing geweigerd worden
Daarnaast:
- Is het niet mogelijk voor studenten om te huren
- Is het is niet mogelijk een appartement voor iemand anders te huren
- Is er geen garantstelling mogelijk om een te laag inkomen te compenseren
Zijn er inschrijfkosten?
Nee, er zijn geen inschrijfkosten om te kunnen huren. Tevens worden er geen bemiddelingskosten in rekening gebracht.
Hoe kan ik inschrijven voor een appartement?
Inschrijven kan enkel via deze website middels je eigen online dossier. Hou er wel rekening mee dat er diverse documenten benodigd zijn om een appartement te kunnen toewijzen. Deze documenten kun je na start verhuur uploaden in je online dossier. Na start verhuur zullen deze documenten enkel beoordeeld worden als ze compleet zijn.
Het reserveren van een appartement betekent NIET automatisch dat de inschrijving wordt geaccepteerd. Nadat je het inschrijfformulier hebt ingevuld en de vereiste documenten geüpload hebt, wordt de inschrijving verwerkt. FRIS behoudt het recht om elke inschrijving af te wijzen. Zodra jouw inschrijving is verwerkt, wordt er een contract opgesteld. Je huurcontract is pas definitief na medeondertekening door de verhuurder. Zodra de opleverdatum van jouw appartement bekend is ontvang je de eerste factuur met daarin de eerste huurperiode en waarborgsom. Houd er rekening mee dat oplevering enkel plaats kan vinden nadat uiterlijk 3 dagen van tevoren de eerste factuur is voldaan.
Welke documenten worden gevraagd in het huurproces?
Inkomsten uit loondienstverband kunnen worden aangetoond door:
- 3 recente salarisstroken
- 3 recente bankafschriften waaruit het salaris blijkt
- Een UWV arbeidsverleden
In geval van ZZP-ers:
- Accountantsverklaring, dan wel de inkomstenbelasting van de belastingdienst.
- Jaaropgave in geval van een uitkering of pensioen
Overige documenten:
- Kopie ID-bewijs
- Basisregistratie Personen (BRP) van maximaal 3 maanden oud, inclusief adreshistorie
- Werkgeversverklaring
- Verhuurdersverklaring of verklaring hypotheekverstrekker
Bij twijfel over deze voorwaarden kan er een beoordeling plaatsvinden op basis van jouw persoonlijke situatie. Wanneer er vervalste documenten worden aangeleverd zal FRIS Vastgoedmanagement aangifte doen wegens Valsheid in geschrifte (art. 225 van het Strafrecht) en wordt men tevens uitgesloten van het huren van een woning.
Wat gebeurt er nadat ik mij heb geregistreerd? Hoe worden de appartementen toegewezen?
De volgorde van inschrijving bepaalt de toewijzing. Toewijzing kan enkel plaatsvinden als alle benodigde documenten zijn aangeleverd, het type appartement van jouw voorkeur beschikbaar is en je aan de criteria voldoet. Dit verhuurproces vindt geheel online plaats via deze website.
Wat voor contractvormen zijn er mogelijk bij Royal Dutch Apartments?
Het is mogelijk alleen te huren of met een medebewoner. Een medebewoner kan tijdens de huurperiode worden toegevoegd, verwijderd of gewijzigd. Dan zal wel een nieuw contract moeten worden getekend. Dat heeft wel gevolgen voor de inkomenseisen waarbij de norm wordt gesteld op een minimaal gezamenlijk bruto maaninkomen (excl. vakantiegeld, bonus etc.) van 4x de basishuur.
Wat is de minimale contractduur?
Je huurt voor minimaal 1 jaar, daarna wordt de huurovereenkomst omgezet naar onbepaalde tijd en kan je de huur per maand opzeggen met inachtneming van een opzegperiode van minimaal 1 kalendermaand.
Dient er borg betaald te worden?
Voordat het huurcontract definitief kan worden dient er borg betaald te worden. Dit bedrag wordt na beëindiging van het contract terugbetaald, behoudens gedeeltelijke of volledige aftrek zoals beschreven in de Algemene Voorwaarden die je bij de concept huurovereenkomst ontvangt. De hoogte van de borg bedraagt 3 keer de maandhuur.
Hoe werkt het proces nadat alles is ondertekend?
Zodra alles is ondertekend nemen we contact met je op om de verhuisdatum met je af te stemmen. Gebruikelijk is dat je kan verhuizen in de eerste week van je huurtermijn. Uiteraard zal de huur van de eerste maand berekend worden op basis van de beschikbaarheid.
Wat is de exacte datum waarop ik kan verhuizen?
Royal Dutch Apartments wordt in 3 fasen opgeleverd. Afhankelijk van het type appartement en de ligging in het gebouw vindt de oplevering plaats halverwege december, halverwege januari en halverwege februari. Uiteraard houden we je op de hoogte van de definitieve opleveringsdatum en -tijd na ondertekening van het huurcontract. De ingangsdatum die je in de online huurovereenkomst ziet, is slechts een indicatie. Uiteraard zullen wij ons uiterste best doen om rekening te houden met jouw voorkeuren, maar wij zullen wel plannen maken op basis van beschikbaarheid (first come, first served). Naar verwachting zullen de eerste huurders hun intrek nemen vanaf 15 januari 2022.
Stijgt de huur elk jaar?
Ja, hou daar rekening mee. Jaarlijks ontvang je een bericht in de maand juni waarin de jaarlijkse huurverhoging wordt aangekondigd. Conform de huurovereenkomst artikel 5.2 is de jaarlijkse verhoging CPI (Consumentenprijsindex) + 3%.
Kom ik in aanmerking voor huurtoeslag?
Royal Dutch Apartments heeft alleen vrije sector appartementen wat betekent dat je niet in aanmerking komt voor huurtoeslag.
Hoe beëindig ik mijn huurovereenkomst? Kan ik dat in het eerste jaar doen?
Na een periode van twaalf maanden na ingang van de huurovereenkomst is het mogelijk de huurovereenkomst te beëindigen. Er geldt wel een opzegtermijn van minimaal één kalendermaand. Opzegging geschiedt per email via vastgoedmanagement@fris.nl. De opzegging is pas definitief zodra je een schriftelijke bevestiging van FRIS Vastgoedmanagement hebt ontvangen.
Waar vind ik meer informatie over de voorwaarden?
Alle voorwaarden staan vermeld op deze website. Mocht je toch nog vragen hebben kan je deze mailen naar nieuwbouw@fris.nl
OVER DE APPARTEMENTEN
Wanneer worden de appartementen opgeleverd?
Royal Dutch Apartments is een groot nieuwbouwproject dat in totaal 304 appartementen telt. Naar verwachting zal half december de eerste fase worden opgeleverd. De tweede en derde fase zullen respectievelijk half januari en half februari opgeleverd worden. De definitieve ingangsdatum van het huurcontract zal tijdig, doch uiterlijk vier weken van te voren, aan de huurder bekend gemaakt worden.
Kan ik zelf een badkamer of keuken uitzoeken?
De appartementen worden standaard opgeleverd met een complete badkamer en een keuken met inbouwapparatuur. Deze is keuze is al gemaakt en kan niet gewijzigd worden. Deze zijn uitgevoerd in wit, grijs en zwart tinten. De opstelling is zichtbaar in de plattegrond per appartement welke je in de woningzoeker kan vinden.
Hoe wordt de badkamer opgeleverd?
Alle badkamers beschikken over een douche en wastafel. In sommige gevallen zelfs uitgevoerd met een dubbele wastafel en een glaswand als afscheiding van de doucheruimte.
Hoe wordt de keuken opgeleverd?
De keukens beschikken over inbouwapparatuur zoals een elektrische kookplaat, koelkast, oven en afzuigkap van Pelgrim. De keukens zijn uitgevoerd in wit met een grijs of zwart aanrechtblad in HPL. De types G, H en I hebben een aanrechtblad uitgevoerd in composiet.
Is er een berging aanwezig?
Veel appartementen beschikken over inpandige bergingen, dat is zichtbaar op de plattegronden welke je in de woningzoeker kan vinden per appartement. Daarnaast beschikt ieder appartement over een berging in de kelder of op de verdieping. In de woningzoeker is weergegeven welke berging bij het appartement van jouw voorkeur hoort. Zie hier voor een overzichtsplattegrond van de bergingen.
Is er een parkeerplek voor mijn fiets?
In de kelder is ruimte gereserveerd voor een overdekte fietsenstalling, dit is bij de huur inbegrepen. Er is een beperkt aantal plekken beschikbaar voor scooters.
Kan ik mijn auto of motor parkeren? Zo ja, wat kost dit?
Onder Royal Dutch Apartments komt een parkeergarage met 203 parkeerplaatsen. Daarvan zijn 2 parkeerplaatsen bestemd voor invaliden, 25 parkeerplaatsen beschikken over een laadpaal voor elektrische auto’s. In het online huurproces kan je aangeven of je er één wilt huren. De huurprijs per parkeerplaats bedraagt maandelijks € 120,00.
Hoe worden de muren afgewerkt?
De muren zijn voorzien van glad behang en met witte verf afgewerkt. Er is dus geen verdere wandafwerking benodigd.
Hoe worden de vloeren afgewerkt?
Alle vertrekken zijn voorzien van een luxe PVC-vloer in een eiken look. Er is dus geen verdere vloerafwerking benodigd.
Worden de appartementen gemeubileerd of ongemeubileerd opgeleverd?
De appartementen zijn ongemeubileerd, maar afgewerkt met luxe PVC vloeren en wandafwerking. Desgewenst kan er gekozen worden voor pakketten waarmee de woning gemeubileerd wordt opgeleverd. Zie voor meer informatie: de website van HOME MADE BY (KLIK HIER)
Hoe worden de appartementen verwarmd?
Royal Dutch is aangesloten op stadverwarming. Dat houdt in dat alle appartementen beschikken over comfortabele vloerverwarming. Tijdens het huurproces zal de verhuurder je verder begeleiden hierin.
Zijn er nog andere kosten dan de huurprijs? Bijvoorbeeld servicekosten?
Naast de maandelijkse huurprijs zal een voorschot servicekosten betalen van naar verwachting € 80,00 per maand voor de appartementen (€ 20,00 per parkeerplaats). De servicekosten bestaan uit verrekenbare servicekosten en niet-verrekenbare servicekosten. De verrekenbare servicekosten zijn variabele kosten zoals beveiliging, schoonmaak, groenvoorziening en energie en water voor openbare ruimtes. Elk jaar zal je hiervan een afrekening ontvangen.
Kan ik een plattegrond van de appartementen krijgen
In de woningzoeker op deze website staan alle plattegronden opgenomen.
Mag ik mijn appartement onderverhuren, bijvoorbeeld via AirBnB?
Nee, dit is ten strengste verboden. Houd er rekening mee dat dit kan leiden tot onmiddellijke beëindiging van je contract en een hoge boete, zoals beschreven in de algemene voorwaarden.
Zijn huisdieren toegestaan?
In Royal Dutch Apartments zijn huisdieren toegestaan mits ze geen overlast veroorzaken. Voor meer informatie kunt je contact opnemen met FRIS of het huisreglement downloaden.
Is het toegestaan om iets in mijn appartement aan te passen?
Het is niet toegestaan om zaken aan te passen. Tevens is het ten strengste verboden is om iets aan de sprinklerinstallatie op te hangen of de sprinklerkoppen en rookmelders te bewerken. Bij twijfel neem contact op met FRIS Vastgoed Management.
Zijn de appartementen kindvriendelijk?
Royal Dutch Apartments kent een grote variëteit aan appartementen, voor ieder wat wils en dus ook voor gezinnen.
BESCHIKBAARHEID
Het appartement van mijn voorkeur is niet beschikbaar. Kan ik op de hoogte gebracht worden als er een appartement vrij komt?
De appartementen zullen worden toegewezen op volgorde van inschrijving. Als je je aanmeldt als belangstellende, houden we je via onze nieuwsbrieven op de hoogte van nieuwe beschikbare woningen. Houd er rekening mee dat er elke dag nieuwe appartementen beschikbaar kunnen komen, dus bezoek de website regelmatig
VOORZIENINGEN
Welke voorzieningen zijn er in Royal Dutch Apartments?
Naast het feit dat het station op loopafstand ligt en er een geweldige bakker (Breadz) en espressobar (DSTRCT-DZ) om de hoek zit worden er vergaande gesprekken gevoerd over de invulling van de commerciële ruimtes in Royal Dutch Apartments. Little Tokyo Sushi zal binnenkort haar deuren daar openen. Maar denk ook aan een kleinschalige supermarkt, restaurant, een broodjeszaak en fitnessclub. Allemaal voorzieningen die het leven nog fijner maken in Royal Dutch Apartments!